Eerder berichten wij al over het fenomeen twitter. Syntus doet een proef om treinvertragingen te twitteren. Men heeft een tweetal studenten ingehuurd om de vertragingen tussen 06:00 en 19:00u op het sociale medium te tweeten. Sinds 31 Januari slaat Syntus echter een nieuwe weg in. Eindelijk heeft men het licht gezien, twee studenten die op vaste tijden handmatig elk station op twitter van actuele informatie moeten voorzien, dat werd te duur. Het advies dat wij destijds al gaven is opgevolgd, het geld is geïnvesteerd in automatisering. Geen vaste tijden meer, geen trage of foutieve informatie, altijd actueel; kortom, een hele verbetering zou je zeggen. Helaas is de realiteit minder rooskleurig.
Ziet U het verschil? Werd de vertraging eerst nog afgerond naar 5, 10 of 15 minuten, de computer is preciezer en meldt de vertraging tot op de minuut nauwkeurig. En daar zit nu net het probleem. Een trein kan namelijk nog wel eens vertraging inlopen. Had een trein eerst een vertraging van 4 minuten, een station verder is de vertraging al gekrompen tot ‘slechts’ 3 minuten. Elke wijziging wordt getwitterd, en dat wekt nog al wat irritatie op. Zo heeft Syntus al 5 tweets nodig om de vertraging van de stoptrein naar Winterswijk van 14:08 aan te geven. Dit had ook in 1 tweet gekund, door wel af te ronden naar 5 minuten. De informatie is dan wellicht iets minder naukeurig, de reiziger weet in elk geval waar hij aan toe is, en twitter wordt niet bestookt met tientallen onnodige tweets voor 1 vertraagde syntus-trein. Daarbij is het overzicht van de reiziger natuurlijk verdwenen, want heeft mijn trein nu 6 minuten vertraging, of helemaal geen vertraging, zoals een tweet verder gemeld wordt? Het wordt er allemaal niet duidelijker op, en zo is wat mij betreft alweer een twitter-proef in het water gevallen.
Het is natuurlijk wel een hele vooruitgang dat men computers het werk laten doen, dit bespaart een hoop tijd en geld, dat beter in de treindienst gestoken kan worden. Natuurlijk moet je de gegeven informatie dan wel overzichtelijk houden, en de reiziger niet gaan irriteren met tientallen overbodige berichten. Mijn aanraden is dan ook om de vertragingen af te ronden naar hele minuten. Dit bespaart een hoop twitter-spam. “De trein naar Winterswijk op Spoor 3 van 14:08 heeft een vertraging van ongeveer 5 minuten.” is net zo duidelijk als “ongeveer 3 minuten”, echter minder irritant en veel overzichtelijker. Tot zover mijn mening, ik was wel eens benieuwd wat anderen op de volgende vraag antwoorden:
Helaas liep het script dat zoekresulaten indexeert op twitter steeds vast bij het zoeken op #syntus.
Iets met teveel tweets?Afijn, tot zover 31 januari. Inmiddels zijn we een aantal dagen verder, en hoewel de vertragingen de afgelopen dagen wel meevielen, liep het aantal tweets toch behoorlijk op. Gelukkig kwam vandaag het volgende twitterbericht langs:
Ik ben blij dat Syntus naar haar reizigers heeft geluisterd. Geen overvloedige tweets meer, meer duidelijkheid, en bovenal, minder irritatie. Misschien wordt het toch nog wat, dat info via twitter.