Wat een rumoer in de Achterhoek. De machinisten en conducteurs van Syntus zijn het eindelijk zat en stappen naar de directie. Of liever gezegd, ze zorgen ervoor dat niemand helemaal nergens meer heen stapt en al helemaal niet meer op tijd ergens kan uitstappen.
“Om de reiziger niet helemaal de dupe te laten zijn zetten we bussen in.” Uh… dat hebben we eerder gezien? Persoonlijk denk ik dat de reiziger hier niet op zit te wachten? Een bus doet er (correct me if i’m wrong) ongeveer 45 minuten langer over dan de trein om van Doetinchem naar Arnhem te reizen langs elk station dat er bestaat op dit traject? Misschien is een andere vorm van staken beter, misschien de kachels uitzetten of bijvoorbeeld de reiziger gratis te laten reizen… uh, nee dat kan ook niet want het überhaupt controleren van kaartjes is al in geen 6 maanden gebeurd…
Enfin. Staken, maar hoe? Het onderwerp van deze week. Is het licht aan het einde van de tunnel? Is staken dé oplossing of zorgt het voor nog meer tierelier en trammelant? NS Red Ons is op zoek naar de mening van de reiziger! Want jij en ik beste reiziger, wij weten als geen machinist of conducteur hoe het is om minutenlang in de kou staan te wachten op treinen die we voorbij moeten laten gaan, overstappen in Zevenaar op bussen en mensen die onwel worden in de trein door de drukte en slechte ventilatie…
Voel u vrij en reageer!
Zie hier het originele artikel van de toffe jongens van de Gelderlander:
Jeroomu
22 december 2010 — 13:54
Zat dit weekend in de trein, de machinist kwam aan op een spoor waar storing was, kerel kreeg door dat hij terug moest? Hij stapt uit de trein en jenkt die wissel de andere kant op. Held. We konden weer verder.
Monex
16 december 2010 — 13:08
De techniek blijkt erg complex en er is veel onduidelijkheid onder reizigers vervoersbedrijven en vervoersregio s. Er zijn de laatste tijd veel klachten binnengekomen van reizigers over de tarieven in het openbaar vervoer.
wd
21 december 2010 — 16:04
Wat wil je precies duidelijk maken? Wat is het verband tussen de stakingen die het personeel mogelijk wil gaan houden en jouw opmerking?
Jurran Lammers
16 december 2010 — 10:57
Van mij mogen Ze niet staken , het slaat nergens op . ze willen het voor de reiziger comfortabeler maken maar zo gaat dit hem niet worden …………..
wd
16 december 2010 — 10:56
Ik vind het volslagen onzinnig eigenlijk. In een ander bericht heeft de FNV gezegd dat als het personeel tussen kerst en oud en nieuw staakt, dat Syntus/Prorail dan de treinen kan opknappen en dat er dan in 2011 geen problemen meer zijn.
Als het daadwerkelijk slechts 4 dagen zou duren om alle problemen op te lossen, had Syntus dit toch al lang gedaan kunnen hebben. Ook na die 4 dagen is het probleem niet opgelost, in mijn ogen wek je er als personeel alleen maar meer ergernis mee op!
jeroen
15 december 2010 — 20:25
Van mij mogen ze staken (met inzet van bussen dat wel)
Denk dat daarmee het snelst iets bereikt is, helaas hebben de mensen die er gebruik van maken er overlast van en dat is niet te voorkomen. Ik hoop dat dan niet het bericht alleen bij Syntus aan komt maar ook bij de provincie en bij prorail.
thea
15 december 2010 — 16:37
Dat artikel van nu.nl is van 14 oktober…………
NS Red ons!
15 december 2010 — 21:26
Klopt! Het was de eerste aankondiging, het is gewijzigd, bedankt voor je oplettendheid!
Theo Berendsen
15 december 2010 — 09:32
Laat ik voorop stellen dat ik het goed vind dat het personeel van Syntus eindelijk eens echt actie wil ondernemen! Over het algemeen kunnen zij er niets aan doen (over de slechte communicatie wil ik het nu niet hebben). Zij zijn wel het eerste aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de reizigers in de, vaak overvolle, treinen. Derhalve krijgen zij vaak als eerste het onheil over zich heen.
Echter zie ik staken als werkweigering. In een dienstverlenend bedrijf waarin mensen afhankelijk zijn van de diensten die Syntus aanbiedt om op hun werk, school of welke afspraak dan ook te komen, je werk neerleggen is onacceptabel. Hiermee schaadt je het kleine beetje vertrouwen dat klanten in jouw bedrijf hebben alleen maar meer.
Wat wel een oplossing is? Geen flauw idee. De kachel uitzetten in ieder geval niet. Bij de temperaturen in deze tijd van het jaar wéér de klanten er voor op laten draaien is zelfmoord voor het bedrijf. De klanten gratis laten reizen? Wie reist er nu niet gratis met de Syntus? Ook geen optie dus. Bussen inzetten? Dan pak ik fijn de auto. Kan ik ook warm op mijn werk komen, met dezelfde milieuverontreiniging en achteraan sluiten in dezelfde file op de A12 en hoef ik niet steeds te wachten in Wehl, Didam, Zevenaar of Duiven op de stations (waarschijnlijk zitten de bussen bij één station toch al vol, en het lijkt me niet dat syntus 12 bussen per uur in gaat zetten).
De enige mogelijkheid die rest is de weigering van de klant om met Syntus vervoerd te worden. Dit is ook niet haalbaar, maar op een dergelijke manier als klant je ongenoegen uiten over het functioneren van een voor de Achterhoek zo’n belangrijk bedrijf als Syntus kan er toe leiden dat er meer geld beschikbaar komt om:
1) dubbel spoor op het baanvlak Doetinchem-Zevenaar aan te leggen
2) grondiger en deskundiger onderhoud aan de treinstellen te plegen
3) aankoop van nieuwe, verbeterde treinstellen met een verhoogde reizigerscapaciteit (model NS intercity?)
Het lijkt een vicieuze cirkel waar het Openbaar Vervoer in de Achterhoek in terecht is gekomen. Syntus heeft gedeelteijk het stokje al verplicht over moeten geven aan Arriva, welke over exact een jaar het complete OV in de Achterhoek onder hun hoede krijgt. Welke maatregelen nemen zij om deze voorvallen te voorkomen? Dat zijn vragen waarop ik antwoord wil hebben. Misschien dat de directies van Arriva en Syntus er samen wel uitkomen. Maar ik koester geen hoop.
sn en tm
14 december 2010 — 20:56
Staken heb je ook de reizigers mee. helpt niks.
Beter laat je iedereen gratis reizen ofzo.
Edith van Groningen
14 december 2010 — 18:48
Nee, absoluut niet. Staken is absoluut geen oplossing en zal ook absoluut geen sympathie kweken bij de trein/busreiziger die al maanden hinder ondervinden van de vele vertragingen, uitval, infrastoring, seinstoring, wisselstoring, wat voor storing dan ook…
Ik snap best de frustratie van de machinisten en de conducteurs (welke trouwens wat deze laatste betreft, deze nog nooit gezien ter controle van mijn braaf gekochte treinkaartje telkens…). Maar goed, ergernissen onder het personeel: begrijpelijk. Maar wat te denken van de ergernissen van de dagelijks gedupeerde reiziger? Scholieren, werknemer, die continue te laat op school en werk komen. Dit maar moeten verantwoorden. Trein eerder nemen dan maar. Helpt ook niet altijd echt en is te zot voor woorden, dat wij als reiziger zoveel rekening moeten houden met de wispelturigheid van het vervoer van W’wijk Arnhem.
Wat dan te doen? Eerlijk gezegd geen idee. Maar dat machinisten/conducteurs, de mensen op de werkvloer dus de eerste volle laag krijgen van boze reizigers is inherent aan hun werk. Een receptioniste krijgt ook de eerste volle laag als er in een bedrijf iets chronisch mis gaat. Helpdeskmedewerkers idem dito. Mensen aan een servicebalie net zo. Niet leuk meer, zeker niet en zal er zeker debet aan zijn dat deze mensen op de werkvloer bij stelselmatig falen van een bedrijf, in dit geval Syntus, hun job absoluut niet meer leuk vinden.
Zelf zal ik nooit boos uitvallen naar deze mensen op de werkvloer. Ik ga ervan uit dat zij zeker hun uiterste best doen om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen en dat zij hun leidinggevenden ook heus wel zullen vervloeken langzamerhand.
Er zal grondig onderzocht moeten worden waar al deze storingen aan liggen. Is het achterstallig onderhoud? Is het te wijten aan de leidinggevenden? Is het te wijten aan de marktwerking? Of moet de directie maar eens heel flink onder uit de zak krijgen?
Waarom is er sinds een half jaar zó gigantisch veel storing dat de reiziger het inmiddels strontzat is om het maar eens zo plat uit te drukken.
Wordt er überhaupt wel rekening gehouden met de reiziger? Die staan te wachten in de kou, soms uren lang, slechte communicatie, slechte informatie. Overvolle treinstellen waar je niet meer in kan. Het is abnormaal.
Ik houd mijn hart vast en hoop voor 100% dat er niet gestaakt gaat worden door het personeel. Laten ze een creatievere oplossing zoeken om toch hun stem te laten horen en hun ongenoegens, zonder dat de reiziger hier nóg meer de dupe van gaat worden.