NS Red Ons! is een blog in particuliere handen en gericht op de zogeheten ’treinterreur’ van de Achterhoek. Het blog is in het leven geroepen na aanhoudende teleurstellingen in het treinvervoer van regio Achterhoek. De oprichter is geboren in de randstad en heeft daar vele jaren genoten van de diensten van de NS. Toentertijd dacht de oprichter dat NS een slechte dienstverlener was (met alle vertragingen), totdat de oprichter naar de Achterhoek verhuisde. De oprichter verlangt terug naar de ruime en fijne treinen van de NS die tenminste rijden en betrouwbaarder zijn.
In de zomer van 2010 is het idee ontstaan om Nederland te laten weten hoe erg het is gesteld met het treinvervoer in de Achterhoek. Internet is een perfect medium om de waarheid te laten zien. Door middel van foto’s en video’s probeert de oprichter Nederland te laten zien dat het niet incidenteel is maar wekelijkse kost. Overvolle treinen waarin mensen flauwvallen, raampjes die niet open kunnen als het extreem heet is, diverse keren dat veel reizigers moeten wachten op de trein die niet komt of met te weinig wagons (in de spits). Het is dramatisch gesteld. Sein en wisselstoringen zijn vervelend en waren in de zomer de grootste oorzaak van de problemen, maar hoe daar mee om wordt gegaan is in de handen van Syntus. Bussen worden ingezet die pas na een uur komen, 300 mensen wachten in Zevenaar op vervangend vervoer en in de bus passen er maar 100. Ouderen worden verdrukt en in de kou is het barre ellende om 3 kwartier te wachten op de trein die niet komt omdat de vorige te vol zat. Helaas ontbreekt elk spoor van communicatie, financiĆ«le compensatie is beperkt (logisch ook, van een kale kip valt niet te plukken) maar de opvang is slecht en ook het begrip van de reiziger is niet meer te winnen.
Begrijp NS Red Ons! niet verkeerd, het is geen haat-blog en wil dat ook nooit zijn. Het is oplossing gericht, dat is ook af te lezen van de titel. Het blog is objectief, zonder krachttermen of verwensingen. Het doel van het blog is om heel Nederland te laten weten dat er flink wat mis gaat in de Achterhoek. De oprichter is zich ervan bewust dat Arriva het stokje gaat overnemen maar pas over twee jaar. Volgens de oprichter mag dit versneld worden en moet er direct actie ondernomen worden. Boetes uitdelen heeft voor een maand geholpen, nu is het weer doffe ellende. Is dit de oplossing of moet er rigoureuze maatregelen getroffen worden?
Nogmaals, een vertraging is geen probleem, dat overkomt elk vervoersbedrijf, het zit hem echt in de dienstverlening, service, opvang en vooral de slechte gesteldheid van de treinen waar veel aangedaan kan worden.
NS, Red Ons!