Ongelofelijk. Het is buiten 4°C als ’s ochtends de trein naar Arnhem in Doetinchem aankomt. Wat een kou. De winter is toch echt aangebroken als om dit tijdstip (7:30) er een ijslaag op de auto’s ligt en de sjaals meer standaard zijn dan uitzondering. Het perron is koud en winderig, de trein is ietsjes te laat. Als de trein stopt zie ik al iets wat niet klopt, de mensen zitten diep weggedoken in hun jassen. Vreemd, een heerlijk verwarmde trein is toch normaal als het buiten niet warmer is dan 4°C. Ik stap de trein in en ja hoor, het is weer zo ver. Geen verwarming in de trein. Mensen blazen wolkjes door de kou en als je 30 minuten stil zit op weg naar Arnhem, ben je behoorlijk afgekoeld als je aankomt…
Is dit de eerste keer? Helaas niet. Koude handen, voeten, benen, oren en neuzen, het is geen uitzondering in de treinen van Syntus. In de zomer zijn de treinen te heet, te slecht geventileerd (ramen die op slot zitten) en is het net een kas. Maar zodra het herfst seizoen weer aanbreekt merk je toch dat dit echt niet kan. €69,90 kost mijn maandabbonnement Doetinchem-Arnhem. Een warme trein is toch het minste wat je verwacht. What’s next, de bussen? Veluwe succes! NS Red Ons!
Update Koud koud koud, te lang stilstaan overal zorgt voor een vertraging van 10 minuten. 10 minuten extra kou…
A van Dalen
13 februari 2012 — 10:32
Het maakt niet uit of het winter is of zomer, de aanjagers voor de luchtverversing loeien hoorbaar op volle toeren. Omdat het euvel van de koude treinen al jaren voortduurt en klagen bij de NS niet helpt ga ik ervan uit dat er bewuste redenen voor zijn, zied meer hier:
http://www.avdweb.nl/columns/koude-ns-treinen.html
Testosteron
5 december 2010 — 15:48
Het is verboden om onverwarmde treinstellen te laten rijden. Dus hiervoor kan je ze aanklagen, ik ben op dit moment bezig hiermee 😉
Afdeeling III. Van de treinen
Artikel 65. Verlichting en verwarming
1.
De rijtuigen zijn gedurende den tijd, dat zij ten dienste van het publiek gebruikt worden:
a. des nachts behoorlijk verlicht;
b. van 1 November tot 1 April behoorlijk verwarmd.
2.
De Minister kan van de verplichting tot verwarming ontheffing verleenen.
TreinTim
3 december 2010 — 23:27
Normaal neem ik geen Syntus-treinen en ben ik zo bevoordeeld dat ik in die regio zelden hoef te zijn. Maar toen ik al lang niet meer met Syntus had gereisd, pakte ik onlangs weer eens een Syntus-trein. En waarempel, het was er één waarbij in één bak de verwarming het niet deed, nee! Gelukkig was het buiten de spits, zodat ik naar het andere rijtuig kon lopen om daar maar lekker te gaan zitten (gewoon een kwestie van een beetje slim zijn, want dáár deed de verwarming het wel!). Echter ín de spits heb je die mogelijkheid vaak niet, als het in de hele trein druk is… Maargoed, dan hou je als mensen elkaar dus maar warm door de vele mensen in zo’n rijtuig, als de verwarming het niet doet lost het probleem zich in de spits ten minste vanzelf op. 🙂
Edith van Groningen
29 oktober 2010 — 11:39
Twee weken terug ook in zo’n ‘spooktrein’ gezeten.
Woensdagavond, 21.20 uur, station Terborg.
Trein valt stil, wordt totally donker, deuren gaan niet meer open of dicht. Niemand, maar dan ook niemand roept even om (machinist bijvoorbeeld?) wat er nou aan de hand is/was. Mensen staan op, lopen lichtelijk paniekerig en ongerust naar elkaar toe. Hoor in het hokje van de machinist hem bellen met een collega? of centrale meldpunt of zo iets? hoor hem hardop verzuchten: wordt er langzamerhand doodziek van… blijkbaar voelt hij wat de reiziger ook voelt bijna dagelijks… na zo’n 5 minuten te hebben stilgestaan in een donkere trein, wordt ie gestart, lichten floepen weer aan en het kleine rotstukje naar Gaanderen waar ik moest zijn kan hervat worden. Dàt zoiets gebeurd, dat kan, maar geef de mensen aub informatie wat er aan de hand is, is wel net zo prettig…