Wat een fantastische dag. Jammer van de terugreis. De 3e keer op rij dat het mis gaat deze week… Er was vandaag een sein en wisselstoring tussen Arnhem-Velperpoort en Duiven. Blijkbaar is het probleem met de remmen van de Syntus treinen en de reactie daarvan op de wissels nog steeds niet opgelost.
Enfin, ik kwam aan rond 17:05. Een mooie tijd. Het begon goed op station Arnhem, de trein zou gewoon moeten rijden om 17:19. Opeens trok een Syntus trein op spoor 9b mijn aandacht. Op dat moment werd er omgeroepen dat we naar het andere spoor moesten lopen. Geen probleem, kan gebeuren! Helaas blijkt deze trein geheel in Syntus style te bestaan uit slechts 2 wagons. Wat bleek, door de uitval van de treinen daarvoor was het praktisch onmogelijk om de trein nog te betreden. Gevolg: redelijk wat reizigers bleven achter in de kou op het station.
Helaas, we moeten wachten op de volgende trein naar Doetinchem. De volgende is gepland om 17:32, dus een kwartier in de kou moeten we wel overleven. Het perron raakt voller en voller en iedereen wacht met smart op de volgende trein richting Winterswijk… Het perron staat goed vol maar helaas, geen trein te bekennen. Om 17:45 besluit ik maar op internet te kijken waar uiteraard de trein helemaal niet meer genoemd wordt. Wat nu? Een omroepstem bied uitkomst “Vanwege de grote vertraging zal de trein van 17:32 naar Winterswijk vandaag helaas niet rijden”. Balen. De kou begint toch wel erg te worden nu en het perron staat behoorlijk vol. Mensen kijken morrend om zich heen en vragen zich af waarom de trein niet gaat. Het schijnt dat hiervoor de ingezette bussen ook al overvol zaten en dat er mensen niet mee konden…. wat een feest.
Enfin, dan uiteindelijk komt de trein van 17:49 om 17:51 aan in station Arnhem. We mogen instappen! Gelukkig is de trein warm en past iedereen erin. Tenminste, als je een haring in een blikje bent.
Maar de trein vertrekt uiteindelijk nadat er wéér mensen achter blijven op het station. Geweldig wat fijn! Ik heb medelijden met de arme stakkers. Vervolgens een stem over de intercom: “We stoppen niet op station Arnhem-Velperpoort”. Kan het nog mooier? De trein raast in een hard tempo langs het station en we zien daar grof geschat 100 mensen staan. In de kou. Totaal drie kwartier aan het wachten op de volgende trein richting Winterswijk…
Ik zit stil in de trein en denk maar aan een ding…. NS RED ONS!
Harry
26 januari 2011 — 16:07
Boehoe stakkers, 45 minuten wachten…
Bert Vrieler
13 december 2010 — 15:46
Afgelopen week had ik twee keer kort achter elkaar een bijzonder vervelende ervaring met Syntus. Na de vele gelijkwaardige incidenten van de afgelopen maanden verscheen om 07.40 uur er opnieuw maar één treinstel in plaats van de gebruikelijke – en noodzakelijke – twee in Vorden. Er werden geen bussen ingezet. Gevolg was dat er opnieuw enkele mensen op het perron moesten achterblijven in de vrieskou.
De mensen die zich wel binnen de deuren van de trein konden proppen stonden zo dicht tegen elkaar gestouwd, dat er in mijn nabije omgeving een meisje in paniek raakte en onwel werd. Ze begon te hyperventileren en dreigde flauw te vallen. Dit gebeurde tijdens beide ritten! Vooral dit laatste heeft mij het meest geraakt. Zielig om te zien hoe zo’n meisje volledig in paniek raakt. Waar liggen de grenzen van menswaardigheid, maar vooral: de borging persoonlijke veiligheid in het openbaar vervoer?? Enige tijd geleden heeft er een Syntus-trein maar liefst meer dan 2 uur op het traject Vorden – Zutphen stilgestaan vanwege vastgelopen remmen of zoiets. De deuren mochten niet open vanwege de veiligheid op het spoor. Ik moet er niet aan denken dat zoiets maandag ook was gebeurd!! En wat als er op zo’n moment zich werkelijke ernstige medische problemen voordoen? Wat voor excuses worden er dan – achteraf! – bedacht en komt bedrijf (Syntus) en politiek pas in actie als er weer eens een “kalf verdronken is”??
Jos
3 december 2010 — 13:28
Het probleem bij Syntus is dat er weliswaar genoeg materieel is maar dat aanhoudend een fors deel door defecten niet inzetbaar is. Wat de initiatiefnemers hier echter vergeten is dat het bij NS niet veel beter is, ook daar regent het ingekorte treinen vanwege defect materieel. Beter is de situatie bij Arriva, dat zijn onderhoud wel fatsoenlijk op orde heeft.
Hendrik
3 december 2010 — 13:32
Onderhoud misschien wel, maar daar is verder net zoveel mis als met Syntus. Reis dagelijks met deze 3 vervoerders en het is gewoon één pot nat.
Als haringen in een blik? Bij Arriva nog erger!
Houdt het maar lekker bij NS, voldoende materiaal, werkend informatiesysteem, heeft geld ter beschikking… weten we waar we mee uit zijn.
Bart
6 december 2010 — 12:21
De achterliggende oorzaak is het systeem waarmee in Nederland wordt bepaald welke vervoerder waar mag rijden.
Syntus heeft de concessie op deze spoorlijn slechts 10 jaar lang. NS-treinen zijn gebouwd om 40 jaar mee te gaan, deze Syntus-lightrail treinen zijn slechts gebouwd om 10 jaar mee te gaan en moeten dan gereviseerd/vervangen worden. Deze Lint-treinen zijn aan het eind van hun levensduur. Bovendien is het aantal reizigers op de Syntus-lijnen (die voor de NS onrendabel waren!) toegenomen, waardoor deze Lint’s eigenlijk te klein zijn.
Omdat Syntus de concessies in de Achterhoek heeft verloren is het onbetaalbaar om deze Lint’s te reviseren/vervangen, dus ze moeten nog tot 2012 door.
Overigens, de trein op de achtergrond is een DM’90 Buffel, geleased van NS. Deze mogen volgens de concessie niet op de meeste Syntus-lijnen rijden (hoge instap) maar gaan langer mee dan de Lintjes van de Syntus.
Als reiziger zijn we dus eigenlijk gewoon het slachtoffer van het vrije markt systeem in dit geval.
Jîri
3 december 2010 — 13:17
Ik kan alle frustratie maar al te goed begrijpen, kan er met de pet niet bij dat men bij Syntus niet leert van de fouten. Ik kan mijzelf soms met moeite bedwingen als voor de zoveelste keer een trein uitvalt, er een wisselstoring is, etc.
Misschien een tipje voor de mensen die van arnhem naar duiven en zevenaar moeten, er is een vaste lijnbus die via westervoort rijdt. Je kunt met een beetje geluk dan binnen 30 min. bij duiven station staan. (en het is warm in de bus, kunnen min. 80 mensen in zitten)
Bus vertrekt wel vanaf de centrale busstation aan de linkerkant van het spoor (bus 69)
p.s. ik sluit me erbij aan dat arriva snel mag komen, hopelijk brengt dat wat verbeteringen met zich mee.
Jos
3 december 2010 — 13:30
@Jîri, 3 december 2010 at 13:17
Met wisselstoringen heeft Syntus niets te maken, dat is het probleem van ProRail. Ik dacht dat dat nu zo langzamerhand toch wel algemeen bekend was.
Martijn
5 december 2010 — 23:29
Er zijn inderdaad goede busverbindingen naar duiven en Zevenaar. Maar als de treinen van /syntus niet rijden, zitten deze op CS al propvol. Dit was donderdag weer het geval, heb aardig wat bussen voorbij zien rijden in twee uur tijd!
Bert
3 december 2010 — 12:07
Het wordt nog mooier hoor. Ik zat in de trein van 17.19, inderdaad compleet volgepakt, wat al absurd genoeg is. Wat de blogger hier nog niet beschrijft, is het tafereel dat hieraan vooraf ging. Ik was om kwart over 3 op Arnhem CS, klaar om de trein te pakken naar Doetinchem. De trein van 15.04 werd uitgerangeerd vanwege te grote vertraging, en de trein van 15.19 kwam binnen en de machinist zei dat ook die trein hier zou blijven vanwege ’te weinig diesel’ of iets dergelijks. Het kon de machinist niet schelen dat er al mensen in de trein zaten, aldus deze machinist tegen een omstander, pas na aandringen heeft hij omgeroepen dat die trein in Arnhem zou blijven. Vervolgens werd die trein ook uitgerangeerd, na een half uur. Inmiddels werd er omgeroepen dat er een trein van spoor 9 zou gaan, de vertraagde (+25 min) trein naar Winterswijk van 15.32. Mensen wachten daar op een trein die uiteindelijk wel kwam (om 16.10). Toen deze trein eenmaal was volgepakt met rillende mensen, werd er omgeroepen dat er bussen geregeld zouden worden en dat de trein niet zou rijden. Of we met z’n allen naar Sonsbeekzijde zouden willen gaan. Zodoende werd dit gedaan. Vervolgens, na een half uur daar wachten in de kou, kwam er één touringcar, waar naar schatting zo’n 50 mensen in konden. Na nogmaals daarna een half uur kwam er nog ééntje. Ikzelf had het ijskoud, maar dat is geen ramp. Wat wel erg was, was dat er een bejaard stel naast me stond die hun voeten niet meer voelden.
Het ergste hieraan was dat er gedurende al deze commotie GEEN informatie werd verstrekt, zelfs niet via de omroepdienst op het station. De enige die enige informatie kon bieden was de machinist van de trein die op perron 9 stond, en zelfs die wist zich geen raad.
Het erge is dat Syntus ellenlange ervaring heeft met deze ellende, en dat ze zich NIET voorbereiden hierop met het oog op de winter met betere informatievoorziening. Al die mensen waren aan het wachten, in de kou, op een ’trein die zo zal komen’ en een ‘bus die zo zal komen’. Als er meer informatie zou zijn, dan zouden mensen hun heil kunnen hebben gezocht in de verwarmde ruimtes in het station of in ieder geval iets waar het wél uit te houden zou zijn. Op deze manier ga je NIET met mensen om als vervoerder. Je hebt niet alleen een plicht om mensen te vervoeren maar ook om ze in ieder geval de meest noodzakelijke informatie te bieden die er voorhanden is.
Ik zeg: laat Arriva maar komen.
C
3 december 2010 — 11:44
@ De Kooi, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik snap nu waar dat geweld naar conducteurs vandaan komt, maar om hun nou de schuld te geven…
(Ik reis trouwens elke dag met syntus, en heb er niks positiefs over te melden. Ze laten reizigers letterlijk en figuurlijk in de kou staan.)
De Kooi
3 december 2010 — 14:05
Met harde hand doel ik niet op geweld.
Maar een actie. Bijvoorbeeld een keer alle noodremmen aantrekken op arnhem centraal. dan moeten de conducteurs de trein helemaal door lopen. Ga dan in discussie en EIS meer treinstellen.
En natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat zij de dupe er zijn van. Maar dat zijn de egoisten die zich in de trein proppen om zo op tijd thuis te zijn en de kop in het zand steken.
Hendrik
3 december 2010 — 14:15
Met harde hand doel ik niet op geweld, maar wel alle noodremmen aantrekken? Vertel toch niet zo’n onzin! Dit slaat echt nergens op. Wat hebben die machinisten en conducteurs dan te zeggen en te eisen?
Het bestuur, de dagelijkse leiding: DAAR MOET JE ZIJN! Daar moet je heen met je acties! En niet in de treinen waar ook vele andere de dupe van zijn.
De Kooi
6 december 2010 — 11:52
@ Harry.
Neem aan dat jij een egoist bent die liever zijn kop in het zand steekt.
Of kan jij 200 mensen optrommelen om naar het bestuur van Syntus te gaan?
Maar idd een machinist en conducteur kan er ook niets aan doen. Ik heb echt diep respect voor ze. En wat een machinist te zeggen heeft tegen zijn leidinggevende? misschien dat hij niet kan vertrekken uit Arnhem centraal omdat de boze reizigers de trein tegenhouden en een oplossing willen zien?
Het is allemaal niet zo moeilijk. maar niemand hier in Nederland durft iets te doen!
De Kooi
6 december 2010 — 11:53
Bedoel natuurlijk Hendrik!
Hendrik
7 december 2010 — 14:47
Dat er iets gedaan moet worden, dat moge gewoon duidelijk zijn. Maar maak andere daar dan niet de dupe van, dat is eigenlijk het enige wat ik wil zeggen.
We staan al lang genoeg op de treinen te wachten, dit hoeft niet nog erger gemaakt te worden.
Er wordt heel vaak het idee geopperd om gewoon geen kaartjes te kopen. Nou als wij dit met zijn allen doen? Beter dan dat iemand aan de noodrem gaat trekken!
Het ligt namelijk aan de lijn Arnhem-Winterswijk. Wat iedereen vaak vergeet is dat Syntus ook naar Tiel rijdt, naar Zutphen, naar Hengelo… En de bussen die door de hele Achterhoek rijden… Volgens mij valt hier de puinhoop nog wel mee? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Wagons
3 december 2010 — 11:38
Voordat je een blog over treinen begint misschien handig om het verschil tussen wagons en treinstellen te weten. Een buffel heeft sowieso meer dan twee wagons, dus ik neem aan dat je treinstellen bedoelt? Dat is toch helemaal niet zo weinig?
nc te z
3 december 2010 — 11:30
inderdaad, ik verbaas mij erover dat bijna iedereen zo rustig blijft! ik hoef gelukkig maar tot zevenaar te reizen moet er niet aan denken….
respect voor deze blog.
moeten wij als reizigers niet meer in actie of wat dan ook komen???
wd
3 december 2010 — 20:55
Dat de reizigers zo rustig blijven, is omdat ze deze ellende al jarenlang mee maken. Gisteren heb ik 5 kwartier staan wachten op een trein, en van slechts 2 treinen is omgeroepen dat ze niet reden. Ik merk aan mezelf dat ik natuurlijk geirriteerd raak, maar om zoveel amateurisme moet ik soms gewoon lachen. Ik reken per week op zo’n 1,5 uur vertraging, en elke week halen ze het weer.
Marc
3 december 2010 — 10:40
Volgens mij had de machinist van die trein op de ondeste foto niet eens meer mogen gaan rijden omdat de trein zo vol is, wees blijj dat hij dat toch heeft gedaan!
Ruben
3 december 2010 — 10:54
Dat is inderdaad een goede vraag maar het is gewoon belachelijk dat ze maar met 1 treinstel komen aanzetten, in de spits!
Rick
3 december 2010 — 11:19
Dus Syntus doet op deze manier weinig fout volgens jou?
Ruben
3 december 2010 — 10:25
Inderdaad, het is een wonder dat de reizigers er zo rustig onder blijven. Wat mij betreft mogen ze die boete alsnog krijgen en dan zelfs nog een beetje hoger. Onbegrijpelijk dit, hoe durven ze!
Ton
3 december 2010 — 10:14
ik begrijp de ergernis over d eop deze anier gemsite treinen. er wordt tegen syntus tekeer gegaan.
er staat echter wel een NS-logo op de vertrekkende trein? huurt syntus die trein van ns?
Albert
3 december 2010 — 10:24
De afgeschreven treinen van de NS waarschijnlijk haha
De Kooi
3 december 2010 — 10:06
Respect, voor de rust die de reizigers behouden.
Ik zou in opstand komen en eisen (met harde hand) dat het afgelopen is!