Een blog over vanalles

Gastenboek

Reageer! A.u.b. geen haatposts ten opzichte van Syntus, maar bruikbare feedback!

26 reacties

Jouwe toevoegen →

  1. http://ovchipkaartreaders.nl al gezien? gratis reizen maakt het terreur weer wat minder 😛

    ps. leuke blog ik lees vaak!

  2. Hé, geen treinen tussen Doetinchem en Winterswijk. Oorzaak Sein- en Wisselstoring! Leve ProRail. Syntus zet bussen in! Vertraging tot 30 minuten!

  3. Vele klachten over Syntus. Dat Syntus problemen heeft met treinuitval door kapotte treinstellen is bekend, hier hebben de andere maatschappijen ook veel last van, NS, Arriva en Veolia. De meeste problemen worden echter veroorzaakt door wissel- en seinstoringen. En hier is Syntus niet de veroorzaker van, hiervoor moet men bij Prorail zijn. Tevens zal dit niet veranderen, wanneer Arriva het stokje met treinvervoer overneemt van Syntus.

    Wie is Syntus?
    Connexxion, dat bij de oprichting samen met NS en Keolis een partner was in de oprichting van Syntus, maakte in september 2007 bekend dat het de aandelen van Syntus zou verkopen aan de NS en Keolis. Beiden bezitten nu vijftig procent van de aandelen. Dit betekend dat NS mede-eigenaar is van Syntus. De treinstellen van Syntus zijn geen eigendom van Syntus maar van NS Financial en de Provincie Gelderland. Tevens is het zo dat Syntus de treinstellen in onderhoud had in Blerick. Dit bedrijf voldeed niet aan de eisen. De treinstellen zijn nu in onderhoud bij NedTrain in Hengelo.

    Wanneer men kijkt naar de problemen bij Syntus, dan moet men niet alleen Syntus het kwalijk nemen van de slechte service. Door jarenlang weinig tot geen onderhoud te plegen aan het spoor en de beveiliging, is dit juist nu de zwakste schakel in de Achterhoek. In 1996 wilde NS van de spoorlijn af, omdat deze verlies gevend zou zijn. Ook voor 1996 werd er nl. bijna geen onderhoud aan het spoor gepleegd.

    En juist de laatste maanden komt het uit dat het ondrehoud de grootste boosdoener is van de storingen op de lijn. 90% zijn storingen aan de infrastructuur, 10% door defecten aan het materieel.

    Wanneer Arriva deze lijnen gaat overnemen met de nieuwe GTW (Spurt) stellen, blijven deze problemen aanwezig. Kijk maar eens naar de problemen van Arriva in Friesland en Groningen. Veel treinen zijn te kort, te weinig materieel, overvolle treinen, treinen rijden niet, geen omroepen, website niet actueel etc etc.

    Ik geef Syntus nog steeds als dagelijkse reiziger een voldoende. Het gaat wel eens mis, maar minder vaak dan deze site wil doen geloven. Hier lees je alleen de negatieve verhalen.

  4. Ik moet zeggen, dat de Syntus de laatste dagen het prima doet. Een paar minuutjes vertraging mag je niet over zeuren, zeker niet met dit weer en als je ziet wat voor puinhoop het momenteel bij de NS is. Die hebben honderden treinen kapot door de kou, en zijn daardoor gedwongen een aangepaste dienstregeling te rijden. Voorlopig dus even een plusje voor Syntus, dat mag ook wel eens gezegd. Maar de winter duurt natuurlijk nog lang!..

  5. Rob Cornelissen

    16 december 2010 — 15:06

    Mooi dat deze site er is, welkom lotgenoten!!!!
    Zo’n 3x per week ga ik van Zevenaar naar Arnhem Centraal. Tenminste als de trein komt…………..
    Toppunt was wel donderdag 2 dec.
    15:30 uur op station Arnhem, uiteindelijk 18:15 uur op station Zevenaar. En dan was ik nog de gelukkige die in bus 1 zat.
    Droevig, en het is een grote schande….want we betalen hier ook nog geld voor. Ik doe met iedere handtekeningen actie mee, zeg het maar….

  6. Afgelopen week had ik twee keer kort achter elkaar een bijzonder vervelende ervaring met Syntus. Na de vele gelijkwaardige incidenten van de afgelopen maanden verscheen om 07.40 uur er opnieuw maar één treinstel in plaats van de gebruikelijke – en noodzakelijke – twee in Vorden. Er werden geen bussen ingezet. Gevolg was dat er opnieuw enkele mensen op het perron moesten achterblijven in de vrieskou.
    De mensen die zich wel binnen de deuren van de trein konden proppen stonden zo dicht tegen elkaar gestouwd, dat er in mijn nabije omgeving een meisje in paniek raakte en onwel werd. Ze begon te hyperventileren en dreigde flauw te vallen. Dit gebeurde tijdens beide ritten! Vooral dit laatste heeft mij het meest geraakt. Zielig om te zien hoe zo’n meisje volledig in paniek raakt. Waar liggen de grenzen van menswaardigheid, maar vooral: de borging persoonlijke veiligheid in het openbaar vervoer?? Enige tijd geleden heeft er een Syntus-trein maar liefst meer dan 2 uur op het traject Vorden – Zutphen stilgestaan vanwege vastgelopen remmen of zoiets. De deuren mochten niet open vanwege de veiligheid op het spoor. Ik moet er niet aan denken dat zoiets maandag ook was gebeurd!! En wat als er op zo’n moment zich werkelijke ernstige medische problemen voordoen? Wat voor excuses worden er dan – achteraf! – bedacht en komt bedrijf (Syntus) en politiek pas in actie als er weer eens een “kalf verdronken is”??

    • Goed verhaal en het laat zeker de ernst van de situatie zien. Als je volgende keer een filmpje wilt maken en deze wilt mee sturen publiceren we je verhaal op de voorpagina!

      • Moeten we echt willen dat (in dit geval) Bert een filmpje gaat maken terwijl een meisje in de trein flauw dreigt te vallen? Willen we zulke asociale en egoistische treinreizigers zijn? Ik denk dat dit verhaal ook zonder filmpje duidelijk genoeg is. Elke dag zitten de treinen volgepropt met reizigers, er hoeft maar iets te gebeuren en het is grote paniek. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren in zo’n situatie. Wat me ook zorgen baart, is dat er geen enkele conducteur aanwezig is, tenminste niet zichtbaar. Als reiziger mag je het dus helemaal zelf oplossen, mocht er iets fout gaan. Ik ben blij dat ik het nog nooit meegemaakt heb, en hoop ook niet in de trein te zitten als er binnenkort (het kan namelijk niet uitblijven) wel een keer iets fout gaat.

        Ik heb wel eens treinen in derdewereldlanden gezien, die zitten net zo vol en daar komen regelmatig mensen te overlijden als er paniek uitbreekt… De achterhoek is in mijn ogen niet vergelijkbaar met de derdewereld, maar op het gebied van treinen zeker wel.!

        • Ja! We willen juist fimpjes. Voor ons is het dagelijkse kost, maar voor de rest van Nederland is het ondenkbaar dat zulke situaties nog bestaan in een land zoals Nederland. Vertel het door en NS Red Ons!

  7. Een financiële korting (boete), zoals door de Provincie recent is opgelegd is natuurlijk een te rechtvaardigen sanctie-instrument, wat ongetwijfeld contractueel is vastgelegd in de concessie-overeenkomst met de provincie. Hulde voor de daadkracht en het signaal van de provincie, maar is het ook duidelijk wat de provincie met dit geld doet? Komt dat dan te goede aan maatregelen ten behoeve van de gedupeerde reizigers? En waar ligt de grens van het continueren van deze boetes? De provincie zal er toch niet op uit zijn om Syntus voortijdig in financiële problemen te brengen?

    Het belangrijkste is in mijn ogen echter, dat de kwaliteit van het vervoer verbeterd en gewaarborgd wordt. Nu zal Syntus wel weer met het gebruikelijk excuus komen, dat er veel materieel defect is en dat bijvoorbeeld Pro Rail en/of het winterweer hen parten speelt. Er werken bij Syntus echter professionals, die volgens mij vervoerskunde gestudeerd hebben en ik vraag mij echt af wat zij er – professioneel gezien – werkelijk aan doen om deze problemen het hoofd te bieden:
    • Veranderen van onderhoudsbedrijf, als de kwaliteit ontoereikend is?
    • Inhuur extra treinstellen (desnoods in het buitenland); je kunt niet iedere keer terugvallen op het excuus van “kapotte treinen”.
    • Per dag proactief de beschikbaarheid en inzet van treinstellen in kaart brengen, zodat er tijdig:
    o Extra bussen kunnen worden ingezet;
    o Tijdig informatie wordt verstrekt over alternatief vervoer.
    Met degelijke maatregelen beperk je de problemen tenminste tot incidenten, want als reiziger moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat er zo nu en dan vertragingen e.d. zijn, maar niet zo frequent als nu het geval is.

  8. Kom je vanmorgen aan op station in Zevenaar, staat er een verwacht lege en donkere trein op het perron. Ook onze trein naar Arnhem kwam niet opdagen, maar er werd niets omgeroepen. Na gevraagd te hebben of die donkere trein misschien naar Arnhem ging, werd ons verteld dat dit niet zo was. Na 10 minuten gingen ze toch maar heel hard roepen, dat die trein wél naar Arnhem zou gaan, dus iedereen massaal in die trein stappen, horen we de spoorbomen dichtgaan. Allemaal naar buiten kijken en wat komt daar aan; De trein naar Arnhem MET vertraging, wij allemaal snel de trein weer uit want deze bleek toch wel in Zevenaar te blijven staan… Zaten de spoorbomen tussen perron 1&2 dicht waardoor we er niet overheen konden en hoorden we de belletjes van de trein alweer en ja hoor.. Hij wilde gewoon weg rijden… De mensen hielden de deuren gelukkig voor ons open, waardoor toch nog iedereen mee kon, maar toch.. het was weer een ge-wel-di-ge Syntus actie!

  9. Arnhem-Winterwijk

    9 december 2010 — 10:38

    Na 3 dagen ellende op het spoor Arnhem-Winterswijk, denk je; misschien is het vandaag dan zover dat de treinen optijd rijden?
    Maar nee! aangelopen op het station Doetinchem, hoor je dat er weer vertragingen zijn!
    SP plijt voor een dubbelspoor, deze natuurlijk ondertekend.
    In Doetinchem werd al omgeroepen dat de trein niet verder zou rijden dan Zevenaar, maar met de volgende trein die 1 kwartier later zou komen kon iedereen mee

    Nou niet dus!
    de trein zat zo vol dat er niemand meer bij in kon ( wederom vee-vervoer ), zon 100 mensen bleven achter op station zevenaar,
    ( daarnaast dus ook Duiven ) in de kou, en de choas was weer eens compleet!

    halfuur later kwam er weer een trein aan zodat iedereen mee kon.
    Het Syntus personeel was duidelijk gefrustreerd dat ze WEER niet verder mochten en er problemen zijn, maar toch bleven ze iedereen netjes te woord staan!

    Benieuwd wat de terugweg weer gaat gebeuren……

  10. Zojuist een bijzondere ervaring: de trein van 7:13 Zevenaar bleek voor de helft uit een afgekeurd treinstel te bestaan. De andere helft zat overvol gepropt en nog 3 stationsladingen reizigers moesten daar onmogelijk nog bij, gelukkig was de machinist zo vriendelijk ons in zijn cabine te laten. Terloops de frustraties van het personeel en verkeersleiding ervaren. Fluitend naar het werk is e rniet meer bij, een machinist die zich schaamt dat hij een Syntus hesje aanheeft, Synus personeel dat zich bij dergelijke toestanden verstopt, uit vrees voor reacties reizigers. Het personeel verbaast zich erover dat mensen zo rustig blijven… bij elke stop tientallen mensen die in de kou blijven staat excuses aanbieden…. Syntus heeft 35 treinstellen in omloop, 10 blijken er stuk, miljoenen worden er gepompt in oplossen overweg-/wisselstoringen en het helpt allemaal niets. Directie blijkt het zwaar te onderschatten, ze hebben deze week eens een rondje langs alle locaties gemaakt om alle problemen te inventariseren. Omdat treinen door alle vertragingen ‘savonds/snachts te laat binnenkomen mogen ze niet meer worden afgetankt voor de volgende dag (tankstation naast een hotel…..) dat moet de machinist doen die sochtends de eerste trein rijdt, hoppa: de eerste 5 minuten vertraging……

  11. En weer sta ik op het perron te wachten bij een leeg spoor: te grote vertragingen, defect materieel, geen treinverkeer van D’chem naar W’wijk…

    • Idd weer een groot drama vanavond. Defecte trein tussen Wehl en Doetinchem betekent kennelijk dat tussen Arnhem en Zevenaar ook nog maar de helft kan rijden, en bovendien ook nog een korte trein. Ben blij dat ik door slim van perron naar perron te rennen slechts 20 minuten vertraging had..

  12. Wat zeurt iedereen toch over NS? Syntus overtreft alles. Ik heb vandaag 30 km gereisd per trein. Bovenop de reistijd van 30 minuten, 75 minuten vertraging opgelopen…. Trein is vandaag dus maarliefst 3 x sneller dan lopen!

    Ik snap niet zo goed waarom er nog geen crisisteam op Syntus is gezet. Als de privatisering er niet was geweest en een overheidsonderdeel zou zo slecht functioneren, dan was volgens mij het kabinet al lang gevallen!

    • In 1996 is de NS geprivatiseerd door de toenmalige regering. NS was toen dus geen staatsbedrijf meer. Het kwam er toen op neer dat verliesgevende lijnen moesten worden verkocht of de diensten zouden verdwijnen. Het toenmalige GSM heeft samen met NS en de provincie Gelderland een model op de markt gebracht dat bus en trein op elkaar aansluiten en ze niet meer samen de diensten rijden, dus geen evenwijdige lijnen van bus en trein. Dit model was een gat in de markt. Maar het moest goedkoper. Syntus, opgericht door Connexxion, NS en Keolis, moest met nieuwe treinstellen en nieuwe bussen gaan rijden in opdracht van de provincie Gelderland. Met het minimale budget, moest een zo uitgebreidt mogelijke dienst worden gedraaid. Dit zal Arriva vanaf december 2012 ook moeten gaan doen. Het budget is nog minimaler dan Syntus al had. Arriva zal met minder nieuwe treinen gaan rijden en rijdt nu met minder bussen al in de Achterhoek. De bussen rijden redelijk. Maar diensten worden zeer makkelijk niet gereden. Wanneer er dus problemen zijn met een trein, kan niet zomaar een beroep worden gedaan op een vervangende trein, daar deze er nu eenmaal niet is. Gevolg: minder onderhoud of te weinig treinstellen. En daar gaan de reizigers nu over klagen. Klaag dan niet bij Syntus of Arriva, maar klaag nu eens bij de portefeuillehouder: Provincie Gelderland. De reizigersaantallen vergeleken met die van NS, zijn door Syntus 70% keer hoger geworden. NS reed een uurdienst, Syntus rijdt een 30 minutendienst naar Winterswijk en een 15 minutendienst naar Doetinchem. Prorail en de Provincie Gelderland moeten geld reserveren voor een stukje dubbelspoor bij Wehl, maar daar wordt al jaren over gesteggelt. De problemen worden dus mn, veroorzaakt door de Provincie Gelderland en Pro Rail, en veel minder door Syntus!

  13. Is er iemand die eventjes zijn/haar mening en of reiservaring over syntus wilt delen voor een nieuwsbericht?

    Ik heb dan even voornaam, achternaam, woonplaats en ervaring met syntus nodig.

    Alvast bedankt

  14. Ook ik zat (stond vast geklemd) vannochtend in het enkele treinstel met daarin honderden mensen. De trein ging zelfs weg terwijl er iemand z’n voet nog tussen de deur had… veiligheid voorop zeggen ze dan. Dat deze maatschappij nu niet gewoon een flink op de vingers wordt getikt! Mensen doe er nu eens iets aan! Investeer investeer investeer

    • Ik heb deze trein aan mij voorbij laten gaan, ik wacht graag 45 minuten in de kou om mezelf op een luxueus veevervoer te trakteren.

  15. Sta nu in een overvolle trein (1 treinstel), nadat er weer eens treinen uitvallen. Mensen in Zevenaar konden al niet meer mee, laat staan Duiven! Scheelt wel 1 ding: het is lekker warm!

  16. zondagmorgen 5 december de trein van 927 uit winterwijk kwam niet geen enkel bericht naar reizigers toe en wachtruimte natuurlijk gesloten
    eindelijk naar half uur konden we dan naar arnhem

  17. mooi initiatief deze site , zo kan iedereen zien voor praktijken syntus en prorail hier (niet) uitvoeren.

    Het mag niet maar eigenlijk zouden we massaal niet moeten betalen als er weer eens een trein word ingezet als veetransport.

  18. Ik reisde al jaren met de trein van Zevenaar Arnhem en dat ging nog HEEL GOED, tijdens de kwartierdiensten Arnhem-Zevenaar. De ellende is begonnen vanaf het moment dat de kwartierdiensten Arnhem-Doetichem zijn ingevoerd. Vanaf die tijd is het alleen maar slechter en slechter geworden. Ik heb een jaar geleden besloten weer met de auto te gaan reizen. Dit jaar vergeleken met de laatste jaren met de trein, kan ik niet anders concludren dat de trein geen optie meer is en dat terwijl ik nagenoeg iedere dag moet file rijden.

    Ik weet zeker dat het de Trein meer perspectieven in zich heeft want de auto is ook niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.